De Fem Medvetenhets-träningarna


De fem medvetenhetsträningarna representerar en Buddhistisk vision för global spiritualitet och etik. Du kan se dem som vägledande tankar för att hjälpa dig märka saker i din vardag och för att förstärka din förmåga att agera mindfully. Syftet med dem är att hjälpa sig utveckla din frihet, förståelse och medkänsla, det är inte att ge dig ett dåligt samvete. Utforska om du kan föra in de fem medetenhetsträningarna i ditt liv för att utveckla dig själv till en mer medveten varelse.

Bagrund

De fem medvetenhetsträningarna har sina rötter i the Five Precepts som presenterades av Buddha. De har expanderats och uppdaterats för att på så sätt representera ett sätt att föra in mindfulness till ens vardagliga liv. De är inte strikta regler som måste följas utan, snarare ger de oss ett ramverk för att reflektera över våra handlingar, uttalanden och tänkande, så att vi kan skapa mer lycka för oss själva och för världen runt om oss.

 

De fem medvetenhetsträningarna är ett konkret uttryck av Buddhas lärande om de Four Noble Truths,

  • Sanningen om lidande (Dukkha)
  • Sanningen om lidandets uppkomst (Samudaya)
  • Sanningen för upphörandet av lidande (Nirodha)
  • Sanningen för vägen om lidandets upphörande (Magga)

och de Noble Eightfold Path,

  • rätt förståelse (Samma ditthi)
  • rätt avsikt (Samma sankappa)
  • rätt tal (Samma vaca)
  • rätt handling (Samma kammanta)
  • rätt levebröd (Samma ajiva)
  • rätt ansträngning (Samma vayama)
  • rätt medveten närvaro (Samma sati)
  • rätt koncentration (Samma samadhi)

vilket leder till förståelse, sann kärlek, läkande, transformation, och lycka både till oss själva och till världen.

 

Utövandet av de fem medvetenhetsträningarna är för att kultivera en insikt av samvarande, av bättre synsätt, vilket kan eliminera diskriminering, intolerans, ilska, rädsla, och förtvivlan. Om vi lever baserat på de fem medvetenhetsträningarna så är vi på vägen av en bodhisattva. Genom att veta att vi är på vägen; vi vet att vi inte är förlorade i förvirring om vårt nutida liv eller för rädslor om framtiden.

Utövandet

(källa: Rosensanghan)

Om du utövar detta tillsammans med andra så kan ni läsa dess högt för varandra, om du utövar det ensam så kan du läsa dem för sig själv. En viktig del av processen är att också överväga dessa fem medvetenhetsträningarna och reflektera över dem, märk din egen reaktion medan du läser dem, vad kan effekten vara av att tro på dem eller att handla utefter dem, hur skulle ditt liv vara som du levde det med dessa som utgångspunkt?

 

Den första träningen: vördnad för livet

Medveten om det lidande som orsakas när liv förstörs åtar jag mig att odla insikt i sammanvarande och medkänsla, och lära mig sätt att skydda människors, djurs, växters och mineralers liv. Jag är fast besluten att inte döda, att inte låta andra döda, och inte stödja någon dödande handling i världen, i mitt tänkande eller i mitt sätt att leva. Eftersom jag ser att skadliga handlingar kommer av ilska, rädsla, girighet och intolerans, vilka i sin tur kommer av dualistiskt och diskriminerande tänkande, ska jag odla öppenhet, icke-diskriminering och icke-fastklängande vid åsikter, för att omvandla våld, fanatism och dogmatism i mig själv och i världen.

 

Den andra träningen: sann lycka

Medveten om det lidande som orsakas av exploatering, social orättvisa, stöld och förtryck åtar jag mig att praktisera generositet i tänkande, tal och handlingar. Jag är fast besluten att inte stjäla och att inte ha någonting i min ägo som borde tillhöra andra, och jag ska dela min tid, energi och materiella resurser med dem som behöver det. Jag ska praktisera att se på djupet, för att inse att andras lycka och lidande inte är separata från min egen lycka och lidande, att sann lycka inte är möjlig utan förståelse och medkänsla, och att jakten på rikedom, berömmelse, makt och sinnesnjutning kan leda till stort lidande och förtvivlan. Jag är medveten om att lycka beror av min mentala attityd, och inte av yttre omständigheter, och att jag kan leva lycklig i det innevarande ögonblicket helt enkelt genom att komma ihåg att jag redan har mer än nog av det jag behöver för att vara lycklig. Jag åtar mig att praktisera rätt livsföring, så att jag kan hjälpa till att minska lidandet för levande varelser på jorden, och vända den globala uppvärmningen.

 

Den tredje träningen: sann kärlek

Medveten om det lidande som orsakas av ett oansvarigt sexuellt beteende åtar jag mig att odla min förmåga att ta ansvar och lära mig sätt att skydda individers, pars, familjers och samhällets trygghet och integritet. Eftersom jag vet att sexuellt begär inte är kärlek, och att sexuell aktivitet motiverad av begär alltid skadar mig själv och andra, är jag fast besluten att inte inte ingå i sexuella relationer utan sann kärlek och ett djupt, långsiktigt åtagande som min familj och mina vänner känner till. Jag ska göra allt som står i min makt för att skydda barn från sexuellt utnyttjande, och förhindra att par och familjer bryts sönder på grund av ett olämpligt sexuellt beteende. Eftersom jag ser att kropp och  sinne är ett, åtar jag mig att lära mig lämpliga sätt att ta hand om min sexuella energi, och odla kärleksfull vänlighet, medkänsla, glädje och inkluderande - den sanna kärlekens fyra grundläggande beståndsdelar - för min egen och andras växande lyckas skull. När vi praktiserar sann kärlek, vet vi att vi kommer att fortsätta på ett vackert vis in i framtiden.

 

Den fjärde träningen: kärleksfullt tal och djupt lyssnande

Medveten om det lidande som orsakas av omedvetet tal och oförmågan att lyssna till andra åtar jag mig att odla kärleksfullt tal och medkännande lyssnande, för lindra lidande och främja försoning och fred, i mig själv och mellan andra människor, etniska och religiösa grupper och nationer. Eftersom jag vet att ord kan skapa lycka eller lidande, åtar jag mig att tala sanningsenligt och använda ord som inspirerar till förtroende, glädje och hopp. När ilska manifesterar sig i mig, är jag fast besluten att inte tala. Jag ska praktisera medveten andning och gång, för att känna igen och se djupt in i min ilska. Jag vet att ilskans rötter står att finna i mina felaktiga uppfattningar och min brist på förståelse av lidandet i mig själv och i den andra personen. Jag ska tala och lyssna på ett sätt som kan hjälpa mig och den andra personen att omvandla lidandet, och se vägen ut ur svåra situationer. Jag är fast besluten att inte sprida nyheter som jag inte vet är riktiga, och att inte yttra ord som kan skapa splittring och osämja. Jag ska praktisera rätt strävan för att ge näring åt min förmåga till förståelse, kärlek, glädje och inkluderande, och gradvis omvandla ilska, våld och rädsla som ligger djupt i mitt medvetande.

 

Den femte träningen: näring och helande

Medveten om det lidande som orsakas av omedveten konsumtion åtar jag mitt att odla god hälsa, både fysisk och mental, för mig själv, min familj och mitt samhälle, genom att praktisera medvetet ätande, drickande och konsumerande. Jag ska praktisera att se djupt på hur jag konsumerar de fyra typerna av näring, nämligen ätlig mat, sinnesintryck, vilja och medvetande. Jag är fast besluten att inte spela om pengar, eller använda alkohol, droger eller någon annan produkt som innehåller gifter, såsom vissa webbsajter, dataspel, TV-program, filmer, tidningar, böcker och konversationer. Jag ska praktisera att komma tillbaka till det innevarande ögonblicket för att komma i kontakt med de uppfriskande, helande och närande elementen i mig och omkring mig, och inte låta  saknad och sorg dra mig tillbaka till det förflutna, eller låta oro, rädsla eller begär dra mig ut ur det innevarande ögonblicket. Jag är fast besluten att inte försöka täcka över ensamhet, ångest eller annat lidande genom att förlora mig i konsumtion. Jag ska kontemplera sammanvarandet och konsumera på ett sätt som bevarar frid, glädje och välmående i min kropp och mitt medvetande, och den kollektiva kroppen och medvetandet hos min familj, mitt samhälle och världen.